Domstolene er den tredje statsmakt. Norge har 49 domstoler med om lag 2000 medarbeidere. Som samfunnets viktigste konfliktløser er domstolene avhengig av tillit. Det innebærer at virksomheten må innfri samfunnets krav og forventninger.
Domstolene er avgjørende for at vi har et trygt og godt samfunn basert på tillit. Tillit mellom mennesker og myndigheter. Alle skal ha tillit til og respektere våre avgjørelser, uavhengig av utfall. Hos oss kan hver og én få avgjort sin sak, satt strek og komme seg videre.
Med vår rolle følger et stort ansvar. Våre avgjørelser er uavhengige og upåvirket av myndigheter eller press fra andre miljøer. Domstolene jobber med komplekse og varierte juridiske problemstillinger.
Ringerike og Hallingdal tingrett har rettssteder i Hønefoss og i Nesbyen. Det er valgfritt kontorsted, men det er en forutsetning med tilstedeværelse på begge rettssteder. Domstolen har i dag en samlet bemanning på 11,8 årsverk.
Du vil lede et tverrfaglig miljø med svært kompetente kolleger som alle deler et engasjement for samfunnsoppdraget vårt. Domstolen omfatter kommunene Flå, Gol, Hemsedal, Hol, Nesbyen, Ål, Hole, Jevnaker, Lunner og Ringerike.
Dersom din kompetanse spenner over både ledelse og juss, kan rollen som domstolleder være interessant for deg. Norges domstoler er samfunnets fremste konfliktløser. Vi skal sikre og fremme rettsikkerheten og verne om rettssamfunnet. Uavhengighet og tillit er forutsetninger for dette.
Domstolene skal være bruker- og utviklingsorientert. Vi arbeider derfor med forbedring av arbeidsprosesser, der digitale verktøy spiller en sentral rolle. Du vil ha en pådriverrolle i dette arbeidet. En viktig lederoppgave er også å tilrettelegge for gode fagmiljøer og et arbeidsmiljø som tiltrekker seg dyktige og engasjerte medarbeidere.
Jobben krever en grunnleggende forståelse for domstolens rolle i samfunnet og ivaretagelse av rettssikkerheten. Relasjonskompetanse og en god dialog med medarbeidere, parter og aktører er en forutsetning.
Arbeidsoppgaver
Dine viktigste arbeidsoppgaver:
Styring og ansvar for mål og resultater
Ansvar for den dømmende virksomhet og saksbehandlingen
Lede, motivere og inspirere domstolens medarbeidere
Bidra til felles kultur i egen domstol og for Norges domstoler
Planlegge for optimal bruk av domstolens ressurser for å sikre en effektiv saksavvikling
Legge til rette for gode fagmiljøer og bidra til at domstolens medarbeidere har den riktige kompetansen
Være utviklingsorientert og holde deg oppdatert innen lederfaget
Være dommer og administrere egne saker
Hvem er du?
For å bli domstolleder må du ha følgende kompetanse:
Juridisk embetseksamen/cand.jur eller master i rettsvitenskap
Lederkompetanse eller interesse og egnethet for ledelse
God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Kjenne lover og avtaleverk for arbeidsgivere i offentlig virksomhet
Kunnskap om økonomistyring
Se mulighetene digitale verktøy gir for å effektivisere arbeidsprosesser
Du må være norsk statsborger. Det kreves utvidet politiattest dersom du blir innstilt.
Personlige egenskaper
Du skaper tillit og er tydelig. Samtidig har du stor respekt for dine medarbeideres kompetanse og erfaring
Du er samarbeidsorientert og forstår betydningen av å involvere og motivere medarbeidere i utviklingen av domstolen
Du må ha god gjennomføringsevne og evne til å ta avgjørelser
Bred yrkes- og livserfaring, noe du vil få bruk for i de mange ulike sakene du vil håndtere og menneskene du vil møte
Vi tilbyr
I tillegg til en svært variert arbeidshverdag og et viktig samfunnsoppdrag, vil du få:
Stort rom for kontinuerlig utvikling i et spennende fagmiljø
Kompetanseprogram for dommere og ledere
Mulighet for én måneds studiepermisjon hvert fjerde år
Faglige samlinger og samarbeid med andre domstoler
Gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse
Ved ansettelse tilbys årslønn som for tiden er kr. 1.578.900,-
Generelle bestemmelser
Norges domstoler ønsker å være en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass, der alle medarbeidere blir verdsatt og har like muligheter. Mangfold er en styrke, og vi vil tilrettelegge for ansatte med ulike behov. Les mer om muligheten for positiv særbehandling på https://arbeidsgiver.dfo.no/positivsaerbehandling.
Den som blir utnevnt må uten erstatning finne seg i de endringene som måtte bli gjort i domstolenes rettskrets og organisering, f.eks. sammenslåing med andre domstoler. Omorganisering kan føre til bortfall av lederansvar, administrative oppgaver, endring av tittel og/eller nytt kontorsted.
Personopplysninger i søknad og CV til stillingen håndteres i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Du kan lese mer om personvern på www.domstol.no. Her finner du også generell informasjon om domstolene.
Vi utarbeider offentlig søkerliste og henviser til offentlighetslova § 25, andre ledd, for muligheten til å bli unntatt fra denne. Etter søknadsfristens utløp vil offentlig søkerliste være tilgjengelig på Søkerlister - Innstillingsrådet for dommere | Norges domstoler
Søknad med CV, vitnemål og attester sendes elektronisk via link på denne siden ”Søk denne stilling» Vennligst opplys i søknaden hvor du først så stillingen.
Spørsmål om stillingen
Unni Sandbukt, leder i Innstillingsrådet for dommere