LEDIG STILLING:
Direktør juridisk og compliance
Søknadsfrist: 2. juni
Kommunalbanken AS (www.kbn.com) er et offentlig eid, forretningsmessig drevet finansforetak og den største långiveren til kommunale velferdsinvesteringer i Norge. Med over 550 milliarder i forvaltningskapital er vi et av landets største finansforetak og en av to systemviktige finansinstitusjoner i Norge. Vi er også en stor aktør i internasjonale kapitalmarkeder gjennom obligasjonsutstedelser, forvaltning av vår likviditetsportefølje og bruk av sikringsinstrumenter. KBN har en konservativ risikoprofil og er en av få AAA-ratede finansinstitusjoner i verden. Vi er rundt 90 ansatte og har kontor på Filipstad Brygge.
KBN planlegger å slå sammen sitt juridiske team med compliance-teamet til èn felles avdeling. Den nye avdelingen får 7 ansatte. For å lede sammenslåingen og det daglige arbeidet i avdelingen, søker vi direktør juridisk og compliance. Stillingen inngår i bankens ledergruppe og rapporterer til administrerende direktør.
Arbeidsoppgaver
Sentrale oppgaver for stillingen vil være:
- Medlem av KBNs ledergruppe samt sekretariat for regulatorisk komité og KBNs medlemskap i Den europeiske organisasjonen for offentlige banker (EAPB)
- Utvikle avdelingens medarbeidere, prosesser, kompetanse og kultur
- Sette agenda, utforme og iverksette strategier for avdelingen
- Gi strategisk og taktisk/operativ juridisk rådgivning til selskapets ledelse og andre avdelinger for å støtte forretningsbeslutninger
- Overordnet juridisk ansvar for bankens avtaleinngåelse
- Representere banken i juridiske tvister og forhandlinger knyttet til slike på vegne av selskapet, inkludert samarbeid med eksterne advokater
- Ansvar for rammeavtaler med advokatfirmaer
- Identifisere, vurdere og håndtere relevante juridiske og regulatoriske risikoer som kan påvirke selskapet
- Ansvar for utforming/koordinering av høringsuttalelser eller bidrag til slike
- Koordinere og bidra til påvirkningsarbeid knyttet til rammebetingelser og regulatoriske krav overfor eksterne interessenter
- Legge til rette for at compliancefunksjonen opererer uavhengig og selvstendig og oppfyller krav i regelverket
- Sikre hensiktsmessig metodikk og tilnærming i compliancefunksjonen og sikre tilstrekkelig samhandling på tvers av avdelingens funksjoner
- Utarbeide regelmessig rapportering til ledelsen og styret vedrørende relevant regelverksutvikling, samt sikre tilstrekkelig samordning med compliancerapportering
- Utvikle og følge opp selskapets innkjøpsprosesser
- Bidra til selskapets strategi og planprosesser på relevante områder, som ICAAP, gjenopprettingsplan, beredskapsplaner
Personlige egenskaper
- Sterke analytiske ferdigheter og evne til å løse komplekse juridiske problemer
- Gode kommunikasjons- og forhandlingsevner
- Evne til å arbeide selvstendig og ta initiativ
- Høy integritet og profesjonell etikk
- Gode lederegenskaper
- Godt skjønn for å vurdere vesentlighet og vurdere funksjonens mulighetsrom
- Effektiv og evner å avveie risiko, tid og kvalitet
Kvalifikasjoner
Vi søker deg som er advokat og har noen års relevant erfaring som leder i en anerkjent virksomhet. Du har god forretningsjuridisk kompetanse, kommersiell forståelse samt solid erfaring med finansrett. Det er spesielt viktig med erfaring med finansforetaksloven (inklusive bankregulatoriske regler, anti-hvitvasking og KYC) og finansavtaleloven (inklusive derivat-, obligasjons- og låneavtaler). Videre må du ha en god forståelse for selskapsrett, generell kontraktsrett og gjerne også personvern. Erfaring fra arbeid i eller med finansinstitusjoner og/eller erfaring med compliance i finansinstitusjoner er en fordel.UtdannelseJuridisk embetseksamen (master i rettsvitenskap eller tilsvarende)
Vi kan tilby deg en sentral rolle i ledergruppen med ansvar for juridiske og compliancemessige spørsmål i en av landets største, og en av få systemviktige, finansinstitusjoner. Vi er en samfunnsnyttig kompetansebedrift med mange høyt kvalifiserte ansatte og tilbyr et sterkt fagmiljø hvor arbeidshverdagen spenner mellom internasjonale kapitalmarkeder og lokale velferdsinvesteringer. KBN tilbyr et godt arbeidsmiljø med korte rapporteringslinjer og stor beslutningsmyndighet.
Kontaktinformasjon:
Jannicke Trumpy Granquist, Administrerende direktør i KBN, 484 01 646
Are K. Skeie, Partner i BackerSkeie, 950 66 193
Ingunn Lian, Principal associate i BackerSkeie, 992 52 475
Søknad sendes via www.backerskeie.com innen 2.juni 2025. KBN foretar, gjennom en ekstern partner, bakgrunnssjekk av prioriterte kandidater for å verifisere riktighet av CV og tilgjengelig kandidat informasjon.