ADVOKATJOBB:

To ledige stillinger som advokat i Vestfold og Telemark fylkeskommune

Søknadsfrist: 22. august

Fylkeskommunen er politisk styrt med fylkesordfører som øverste politiske leder. Fylkesdirektøren er øverste administrative leder.

Vestfold og Telemark fylkeskommune skal bidra til verdi for framtida gjennom kompetanse, samarbeid og åpenhet. Vi bidrar til samfunnsutvikling og verdiskaping i regionen, og har ansvar for viktige oppgaver innen bla videregående opplæring, kultur, folkehelse, tannhelse, kollektivtrafikk, fylkesveier, samfunnsutvikling samt regional- og arealplanlegging. Vi jobber tverrfaglig og setter innbyggernes behov i sentrum. Til dette oppdraget søker vi profesjonelle, inkluderende og modige medarbeidere som er gode relasjonsbyggere og løsningsorienterte lagspillere.


Søknadsfrist: 22. august


Arbeidssted: Torggata 18, 3717 Skien

Jobbtype: Advokat

Type stilling: Fast


SØK STILLINGEN HER

Ønsker du å være advokat og håndtere problemstillinger i et tverrfaglig miljø?

Vi har 2 ledige stillinger som advokat v/advokatenheten i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Den ene stillingen er nyopprettet.

Vestfold og Telemark fylkeskommune har et mangfoldig samfunnsoppdrag og skal fylle den viktige rollen som samfunnsutvikler. Som advokat vil du ha en sentral rolle i dette arbeidet for å kvalitetssikre at fylkesadministrasjonen opptrer i samsvar med gjeldende regler og at det oppnås gode løsninger. Det vil være fokus på arbeidsområdene hvor fylkeskommunen har stor risiko knyttet til prosess, omdømme og økonomi. Som advokat har du et overordnet faglig veiledningsansvar i juridiskeS spørsmål i de ulike seksjoner.

Sentrale rettsområder vil være bla forvaltnings- og kommunalrett, skole- og utdanningsrett, offentlige anskaffelser, offentlig støtte, erstatningsrett, personvern/GDPR, arbeidsrett, fast eiendoms rettsforhold, kontraktsrett, selskapsrett og eierskap m.m.

Advokatkontoret gir advokattjenester og juridisk bistand til alle de fylkeskommunale virksomhetene. Arbeidsoppgavene er juridisk og samfunnsmessig interessante, og svært varierte. Som advokat i Vestfold og Telemark fylkeskommune vil du ha et bredt tilfang av saker av både offentlig- og privatrettslig karakter. Advokatstillingen skal, sammen med de øvrige kolleger, ivareta fylkeskommunens behov for juridisk bistand, og bidra til at organisasjonen utfører pålagte oppgaver etter gjeldende vedtak og lovverk. Det vil være mulighet for prosedyre der det evt. ikke kan unngås, men fylkeskommunen har primært et formål om å unngå rettslige tvister og løse saker i minnelighet.

Stillingene er organisatorisk plassert i enheten Fylkesadvokatkontoret under faglig ledelse av Fylkesadvokaten, og med Fylkesdirektør som personalleder. Fylkesadvokatkontoret er under oppretting og består i dag av tre advokatstillinger, og kontoret styrkes nå med en advokatstilling til. Det blir samlet sett fire advokater i enheten. Det er en ambisjon om å etablere et særlig kompetent og robust advokatkontor med faglig dyktige ansatte for ivaretakelse av fylkeskommunens behov for juridiske tjenester i en krevende omstillingstid og for fremtiden.?

Stillingstype: Fast

Stillingsstørrelse: Heltid

Hovedarbeidsoppgaver og ansvarsområder

  • Utredning av juridiske problemstillinger

  • Koordinerende rolle/faglig støtte for saksbehandlere

  • Ansvar for kompetansehevende tiltak i organisasjonen

  • Utvikling og forbedring av interne prosesser, retningslinjer og rutiner

  • Utforming av standardkontrakter og kontraktsvilkår

  • Kvalitetssikring av saker som skal til politisk behandling

  • Klagesaker til Statsforvalter, departementet, Riksantikvar og ombud.

  • Saksbehandle etter avtale politiske saker av særlig juridisk karakter

  • Vurdere tvister og prosessvarsel

  • Prosessfullmektig for fylkeskommunen

Kvalifikasjoner

Vi ser etter deg som har god forståelse for fylkeskommunens ansvar og oppgaver, og som kan bistå og representere fylkeskommunen på en tillitsskapende måte med stor faglig integritet.:

  • Juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap

  • Advokatbevilling

  • Et godt juridisk skjønn

  • Relevant erfaring innen en eller flere av de overnevnte rettsområder

  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne

Erfaring:

  • Det er ønskelig med minimum 3-5 år relevant erfaring fra offentlig virksomhet

  • Det er ønskelig med spisskompetanse innen relevante faglige kjerneområder

Det forventes at du har digital kompetanse til å utnytte fylkeskommunens IKT-løsninger, ser muligheter i ny teknologi og er motivert for å ta i bruk nye digitale løsninger.

Personlige egenskaper

  • Har god skriftlig og muntlig fremstillingsevne

  • Evne til å jobbe selvstendig og ta initiativ

  • Du er samvittighetsfull og ansvarsbevisst

  • Har god gjennomføringsevne

  • Har gode samarbeidsevner og kommunikasjonsevner

  • Bidrar positivt til et godt arbeidsmiljø

  • Du jobber systematisk og strukturert

  • Du er analytisk og med god evne til problemløsning

  • Du har faglig integritet og fokus på faglig utvikling

  • Stor arbeidskapasitet

  • Fleksibel til å håndtere ulike arbeidsoppgaver

Personlig egnethet vektlegges.

Fylkeskommunen skal være en omstillingsdyktig organisasjon, og arbeidsgiver tar forbehold om at arbeidssted og arbeidsoppgaver kan endres ved behov.

Vi tilbyr

  • Spennende og varierte arbeidsoppgaver?

  • Et godt og inkluderende arbeidsmiljø med fokus på samarbeid

  • Gode muligheter til å utvikle egen kompetanse

  • Gode pensjons- og forsikringsordninger i KLP

  • Mulighet for hjemmekontor noen dager i uken

  • En organisasjon i utvikling

  • Fleksitid

Lønn

  • Stillingen er plassert i fylkeskommunens lønnsregulativ i henhold til gjeldende tariffavtale og i stillingskode 8001 Advokat.

  • Lønn etter kompetanse og kvalifikasjoner.

  • Som ansatt er du medlem av den fylkeskommunale pensjonskasse. Fylkeskommunen

  • har en av markedets beste pensjonsordninger gjennom KLP.

Tilsetting og prøvetid

Tilsetting skjer på grunnlag av de til enhver tid gjeldende lover, tariffavtaler og reglement. Som hovedregel praktiserer vi 6 måneders prøvetid fra tiltredelsesdato.

Søke stilling

Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema. Vitnemål og attester tas med til eventuelt intervju. Vi gjør oppmerksom på at alle våre søkere kommer på offentlig søkerliste jf Offentleglova § 25. Ønske om fritak fra offentliggjøring må du begrunne i søknaden. Dersom ditt ønske ikke innvilges, varsler vi deg om dette. Fylkeskommunen er opptatt av at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor alle som er kvalifisert til å søke uansett alder, kjønn, eventuell funksjonshemming, seksuell orientering, nasjonal eller etnisk bakgrunn.

Powered by Labrador CMS