LEDIG STILLING:
Advokat
Søknadsfrist: 18. november
Harstad kommune, avdeling kommuneadvokaten har ledig 100 % fast stilling som advokat
Kommuneadvokaten er Harstad kommunes interne advokatkontor, og er organisert direkte under kommunedirektøren. Kontoret har i dag to fast ansatte advokater og en jurist. Kommuneadvokaten skal ivareta kommunens rettslige interesser. Foruten å prosedere kommunens saker for domstolen og barneverns- og helsenemnda, er kommuneadvokaten rådgiver for kommunens ledelse, administrasjon, enheter og kommunale foretak og utreder rettslige spørsmål innenfor et bredt spekter av rettsområder, både offentlig og privatrettslig.
Advokatene er selvstendig i juridiske spørsmål. Rådgivning og prosedyre utøves på uavhengig faglig grunnlag, og innenfor rammen av advokatetiske prinsipper. Advokaten skal bidra til å fremme rettssikkerhet, forebygge tvister og håndtere saker profesjonelt og effektivt.
Alle ansatte i Harstad kommune medvirker til kontinuerlig forbedring i arbeidsprosessene på avdelingene og omsetter kommunens felles verdiplattform -Åpenhet, respekt, engasjement, ansvarlighet, læring og utvikling- til praksis i egen hverdag
Arbeidsoppgaver:
Vi søker etter en advokat med stor arbeidskapasitet, som har interesse for å jobbe med kontorets sentrale arbeidsområder, slik som blant annet kontraktsrett, arbeidsrett, erstatningsrett, fast eiendoms rettsforhold, offentlig anskaffelse, barnevern, generell og spesiell forvaltningsrett, samt prosedyre.
Juridisk rådgivning
Prosedyreoppdrag for domstol og barneverns- og helsenemnda
Intern opplæring av andre ansatte i kommunen
Muntlig og skriftlig fremstilling av juridiske vurderinger for kommunens ledelse og administrasjon
Kvalifikasjoner:
Advokatbevilling
Relevant praksis. Fortrinnsvis som advokat innenfor de rettsområder som kommuneadvokaten jobber innenfor, f.eks. generell og spesiell forvaltningsrett, erstatningsrett, fast eiendoms rettsforhold, kontraktsrett, og offentlige anskaffelser
Kjennskap til offentlig forvaltning og det politiske styringssystemet vil være en fordel
God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Personlige egenskaper som vektlegges:
Du er serviceinnstilt, har gode samarbeidsevner, er strukturert og har god gjennomføringsevne
Du kan arbeide selvstendig, effektivt og under press, samtidig som du har gode evner til å samarbeide med andre
Du kan representere Harstad kommune på en god og tillitsvekkende måte
Du har god forståelse og interesse for kommunens ansvar og områder
Du komplementerer kontoret på en god måte
Personlig egnethet tillegges stor vekt
Vi tilbyr:
En spennende jobb der du kan utvikle deg i et godt og sosialt arbeidsmiljø med stor takhøyde
Muligheten til å jobbe innenfor et bredt spekter av rettsområder
En stor organisasjon i utvikling
Tverrfaglig samarbeid
Spennende og varierte arbeidsoppgaver
Et hyggelig og godt arbeidsmiljø
Prosedyremuligheter
Faglig oppdatering gjennom e-læringskurs Jus.no
Verktøyene Lovdata Pro, Rettsdata og Juridika
Lønn etter avtale
Tariffestede pensjons- og forsikringsordninger
Garanti om barnehageplass innen en måned for de som flytter til Harstad etter at søknadsfrist for hovedopptak er gått ut for de som har lovfestet rett til barnehageplass
Harstad kommune satser hardt på startlån da vi ønsker at flest mulig får mulighet til å eie egen bolig i kommunen. Dersom man ikke får lån i privat bank, kan man være aktuell for startlån. Se lenker for mer informasjon: https://www.husbanken.no/person/startlaan/ eller https://www.harstad.kommune.no/startlaan.469087.no.html
Annen informasjon:
Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.
Spørsmål om stillingen